Portretten
Iedereen kent ongetwijfeld de teleurstelling bij het maken van pasfoto’s: de camera is onverbiddelijk in het bepalen van ‘het moment’. Eén goed geschilderd portret laat echter meer van een persoon zien dan vele foto’s. Het licht inde ogen van een mens als hij één jaar is en als hij tachtig is, verandert voor Elisabeth nauwelijks.
Ieder mens heeft voor haar zijn eigen melodie. Juist die eigenheid ‘vangen’, het creëren van een beeld waarin de ziel van de persoon wordt weerspiegeld, is de uitdaging bij het schilderen van portretten.
Haar portretten kenmerken zich door lagen in vlotte penseelstreek, maar de beweging van de streek en het ritme wordt altijd bepaald door het wezenlijke van de geportretteerde.
Wat vormt dit menselijk gelaat? Hoe kan deze energie het beste in kleuren worden weergegeven? Welke bewegingen passen bij deze persoon, welk ritme en welke vormen?
Omdat elke persoon uniek is, wordt er geen standaard stijluitvoering aan de portretten opgelegd. Hoewel alle portretten duidelijk van haar hand zijn en herkend worden als een Burgers, wisselen penseelstreek, kleur, lagen, technieken en formaat elkaar af, omdat dit altijd wordt bepaald door het eigene van de te portretteren persoon.
“Een vleugje eeuwigheid...”